onsdag 6 oktober 2010

Essie Pretty Edgy

Egentligen skulle jag ha bjudit på ett inlägg igår och visat Nars Purple Rain. Men det bidde inget av det.

Lackningsupplevelsen gjorde mig nämligen hemskt osugen på att blogga. För det första var korken så enorm att den typ skymde sikten så att jag inte såg mina naglar när jag lackade med det. För det andra så hände det upprepade gånger att jättekorken skrapade emot nageln bredvid den jag försökte lacka - och förstörde manikyren (som ju i och för sig redan såg hemsk ut eftersom jag inte såg vad jag gjorde) totalt.

Till slut var jag så ilsken att jag smidde planer på att stampa sönder flaskan, bära de kletiga resterna utomhus och där tutta fjutt på det hela, fotografera ögonblicket och skicka det med bud till Nars huvudkontor.

Som tur var känner jag mig gladare och mer harmonisk i dag. Min blick fastnade på Essies gröna sommarlack Pretty Edgy som jag inte kommit mig för att testa tidigare.


Formulan var något tunn och lite rinnig. Eftersom den var så pass tunn behövde jag tre lager för att uppnå full täckning.

Den gröna färgen är lite dammig och plastig i tonen. Snygg som tusan, men inte helt unik.

Mitt betyg: 3/5

Sambons kommentar:
"Det där var en lite mer 'pick me up' i höstmörkret."

English: Today I'm wearing Pretty Edgy from Essie's summer collection. I found the formula to be a bit thin and runny. Since it was a little thin I needed three coats to get full coverage. The shade is a little bit dusty, which I like. This is a nice green, but I don't find it to be that unique.

17 kommentarer:

  1. Tur att Pretty Edgy var bättre! Färgen är ursnygg!

    SvaraRadera
  2. Grönt piggar alltid upp! Äger inte ett enda Essie och har inte varit så sugen på det heller. Just detta lacket skulle jag däremot kunna tänka mig att äga.
    Det där med Nars...lider med dig. Sånt kan förstöra en kväll liksom. :/

    SvaraRadera
  3. Essies lack verkar vara bra, min lackning jag fick på tårna i Usa i början av Augusti är fortfarande perfekt. Ser hur fint ut som helst... har inte hjärta att ta bort det ännu.

    Är riktigt sur på mig själv att jag inte köpte något Essie-lack när jag var där.

    SvaraRadera
  4. Det här är så jädra snyggt! Måste se om jag kan få tag på en flaska.

    Irriterande när det går så illa att lacka. Stora korkar suger.

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att Purple Rain inte fungerade, det är ju en sån fin färg!

    SvaraRadera
  6. *fniss* Det inlägget hade jag verkligen velat sett. Synd att ett sånt dyrt märke som Nars inte kan göra vettiga korkar- som Butter london och Chanel där man kan ta av den stora, klumpiga korken. Iallafall så var det en fin grön färg. Verkligen gräsgrön. :-)

    SvaraRadera
  7. Haha, jeg ler meg i hjel av Nars-fiaskoen! Men egentlig er det jo helt tragisk at emballasjen gjør det umulig å bruke produktet. WTF?

    SvaraRadera
  8. Kerstin: Ja, visst är det fint!

    Sarah: Tack!

    Pamsan: Jag gillar Essie, även om deras kollektioner ibland är urtråkiga och formulan inet alltid den bästa.

    Carina: Jag tycker att Essie rent kvalitetsmässigt är ganska svajiga. Majoriteten av de lack jag köpt från dem de senaste månaderna har varit knepiga att lacka med.

    SminkJante: Ja, det är fin gröning! Och ja, stora korkar är helt värdelösa.

    Lina: Ja, själva lacket var det absolut inte något fel på. Färgen är ju jättefin (även om Let's Groove från China Glaze är en billigare dupe) och det var täckande och bra.

    Veronica: Ja, jag borde kanske ha fotat katastrofen, gjort verklighet av mina planer och bloggat om det. Och jag försökte dra av korken för att se om det gömde sig en smidigare variant under den fyrkantiga - men icke!

    Solveig: Ja, jag tycker allt att användarvänligheten är rätt viktigt. Många andra märken lyckas ju skapa fina flaskor med greppvänliga korkar. :-)

    SvaraRadera
  9. Såå fint! Och vilken tur att jag också har den färgen!

    SvaraRadera
  10. Haha, vilket härligt inlägg! =)

    Kan man inte åtminstone få se en bild på denna hemska kork från Nars?

    SvaraRadera
  11. så fint!
    Även om jag förstår din frustration över purple rain, kan jag inte annat än att småle åt din historia:)

    SvaraRadera
  12. Så grönt å läckert...like!

    SvaraRadera
  13. Snyggt! En härlig färg som ger mig sommarkänsla. Jag gillar det!

    SvaraRadera
  14. Har inte provat Nars lack själv, men hittade följande kommentar på Makeup Alley:

    "My only beef is that the NARS bottles, while looking chic as hell, have an annoying design flaw--the cap is not securely attached to the brush so that it sometimes becomes separated while you're unscrewing it."

    Låter ju som att den stora fyrkantiga överdelen faktiskt kan tas bort???

    SvaraRadera
  15. Åsa: Ja, grönt är alltid rätt, eller hur!

    Nailsbynoir: Nu ångrar jag verkligen att jag inte fotade eländet och bloggade upp det. Hade nog blivit ett roligt inlägg.

    Sanna: Ja, det är ju tur att min historia kan roa andra åtminstone, haha! :-)

    Sminkan: Ibland behöver man verkligen lite sommar så här på hösten. :-)

    Anonym: Jag testade ju två gånger om jag kunde dra bort den fyrkantiga delen, drog och slet som tusan, men det gick inte. Jag tolkar nog kommentaren mer som att själva penseln lossande från korken - och det är ju aldrig särskilt praktiskt. :-)

    SvaraRadera
  16. Haha! Måste erkänna att jag fick rätt underhållande bilder i huvet av din Nars-ilska...hade varit härligt med en liten film på det hela ^^

    Pretty Edgy har jag själv haft pinsamt länge och inte ens swatchat...jag borde nog skämmas. Läckert!

    SvaraRadera

Kommentera gärna!