tisdag 3 maj 2016

OPI I Am What I Amethyst

I dag har jag en riktig liten älskling till er, en av mina förhandsfavoriter från OPI:s kollektion Soft Shades Pastels. I Am What I Amethyst beskrivs överallt som lavendelfärgat eller ljuslila, men helt ärligt upplever jag det väldigt lite som lila, jag vill beskriva färgen som dimblå. Mjukt dimblå. Inte alls lika rent blå som It's a Boy från samma kollektion, men ändå mer blå än lila enligt min mening. Otroligt vacker är den i vilket fall som helst!

Formulan var precis som förväntat inte särskilt bra. Första och andra lagret blir strimmiga och ojämna, det krävs ett tredje lager för att den ska bli hyfsat jämn. Bäst blir det om man försöker lacka med så få penseldrag som möjligt, går man tillbaka över samma ställe igen löper man risk att göra det ännu mer ojämnt och få nakna fläckar.

Mitt betyg: 4/5

OPI I Am What I Amethyst is described as a light lavender creme, but I think it's more of a grey toned blue than lavender really. It's a really beautiful color, probably my favorite shade from the Soft Shades Pastels collection. The formula was a bit tricky, just as I expected. The first and second coat went on patchy and uneven, the third coat evened it out. The best way to apply it is to use as few brushstrokes as possible, if you go over the same spot more than once you may end up with bald spots.

9 kommentarer:

  1. Jag köpte detta i söndags och målade med det direkt, jag håller helt med dig i allt du skriver. Svårt att se det lila och det krävs tre lager. Det gör dock inget för det är så fint!

    SvaraRadera
  2. Den här var lite lurig tycker jag, ser mer lila ut i vissa ljusförhållanden, men helt klart mer blåaktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycke jag skymtade lila då och då, men för det mesta såg det helt klart blått ut. :-)

      Radera
  3. You are right, this is more a grey-blue - but very elegant and pretty!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker den ser förvånansvärt lila ut på dig, minns den som mer lila från min skittle. Men kan ju vara för att jag såg den bredvid de andra lacken då:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du kanske att den ser förvånansvärt blå ut? :-) Bredvid It's a Boy ser den ju definitivt mindre blå ut, men fortfarande blå enligt min mening. :-)

      Radera
  5. Jo det är ett vackert lack men jag blev väldigt besviken på denna... jag hade gärna velat ha ett riktigt ametist färgat lack från OPI ;)
    Jag älskar ametister ;)
    Det är nog jättefint verkligen men nee.. inget jag vill köpa ;)
    xx

    SvaraRadera

Kommentera gärna!