tisdag 6 juli 2010

Helt OT: Banoffiepaj


När jag avslöjade tio fakta om mig nämnde jag att gör en helt fantastisk banoffiepaj och några av er ville ha receptet. I eftermiddags fick jag lust att baka och eftersom det var ett tag sen jag gjorde denna läckerhet fick det bli det. Här har ni receptet:

Det här behöver du:

Valnötsdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
85 g malda valnötter (jag maler mina i mixern)
80 g kallt, tärnat smör

Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
30 g smör
1 msk ljus sirap
4 skivade bananer
3,75 dl vispgrädde
50 g mörk choklad

1. Gör valnötsdegen: blanda mjöl och florsocker i en stor bunke. Tillsätt valnötter och smör och arbeta med fingertopparna ihop till en smulig massa. Tillsätt vatten, lite i taget med en matsked, tills du fått en deg som håller ihop. Forma degen till en boll, svep in den i folie och låt den stå kallt i 15 minuter. Tryck ut degen i en pajform, 23 cm i diameter. Låt pajskalet stå kallt i 20 minuter.

2. Värm ugnen till 175 grader. Täck pajskalet med bakplåtspapper och grädda i 15 minuter. Ta bort bakplåtspapperet och grädda i 10 minuter till. Ställ skalet åt sidan att kallna.

3. Gör fyllningen: lägg kondenserad mjölk, sirap och smör i en liten kastrull. Rör om på medelstark värme i 5 minuter, tills smeten kokar upp och tjocknar och blir ljust karamellfärgad. Låt svalna något, placera ut hälften av bananerna i pajskalet och häll kolasåsen över. Släta till ytan och ställ kallt i 30 minuter.

4. Klicka grädde ovanpå kolasåsen och placera ur resten av bananerna ovanpå. Ringla smält choklad över.

Det här är typ det godaste jag vet! Väldigt sött och väldigt gott.

Sambons kommentar: "Det är perfektion. Hur mycket man äter beror på hur mycket som finns. Hade du gjort ett badkar med banoffiepaj hade jag ätit upp det."


12 kommentarer:

  1. Det ser alldeles gudomligt ut! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  2. åh verkar helgott! Kul med recept!
    Tristt att inte pojkvännen gillar bananer bara....

    SvaraRadera
  3. Herreguuuud vad gott det låter och ser ut. Det här måste jag ju prova. :P

    SvaraRadera
  4. Nam nam, dette så godt ut! Jeg elsker banoffee-isen på Haagen Dazs, så denne er nok midt i blinken for meg! :D

    SvaraRadera
  5. Bruker du søtet eller usøtet kondensert melk? Jeg prøvde denne oppskriften i dag, og sausen ville aldri bli tykk, så det ble bare en suppe. :(

    SvaraRadera
  6. Malin: Det ÄR gudomligt gott! :-)

    Andrea: Ajdå! Gillar man inte bananer är det här ingen höjdare.

    Pamsan: Ja, det tycker jag du ska göra!

    Solveig: Hm, jag vet faktiskt inte om den är sötad eller osötad, det finns bara en sort i min lokala mataffär. Min har alltid tjocknat. :-(

    Monica: Ja, det är mumma! :-)

    Sminkan: Tycker jag absolut att du ska göra!

    SvaraRadera
  7. Jeg sjekket noen andre oppskrifter på nettet, og der skulle det være mye mer smør og sukker i den melken jeg brukte (usøtet kondensert melk), og den skulle kokes i en halvtime for å bli tykk. Da er det sikkert søtet den du har, tenker jeg. Jeg får bare prøve igjen, det smakte iallfall godt selv om det ble litt flytende! ;)

    SvaraRadera
  8. Kanongott! Vi testade den som efterrätt på en middag för kompisar nu och alla var helt knäckta över hur gott det var.

    SvaraRadera
  9. Vikab: Kul att höra att det gick hem! :-D

    SvaraRadera

Kommentera gärna!