tisdag 7 januari 2014

Kaoset jag lever i



Det är dålig aktivitet här, jag vet. Och jag insåg nyligen vad det beror på. Min nagellackssamling är i kaos.

Så här funkar det. Jag förvarar alla mina lack i Helmer-hurtsar från Ikea. Lacken är sorterade efter färg och i något fall i finish (glitterlacken har t.ex två egna lådor). Sen har jag två lådor där otestade lack ligger och bidar sin tid i väntan på att swatchas och hamna på bloggen.

Men. Innan nya lack kan hamna i lådorna med otestade lack ska de in i mitt spreadsheet. Detta för att jag vill hålla koll på hur stor samlingen är, men också för att jag ibland inte kommer ihåg huruvida jag äger ett lack eller inte. Och det är här det råder kaos just nu. Jag har så många lack som inte skrivits in i mitt spreadsheet, inget lack som jag fått eller införskaffat sedan i augusti har skrivits in (eftersom jag inte haft tillgång till mitt spreadsheet tills för ett par veckor sedan). Därför dräller det just nu lack överallt, jag har dem i påsar och vissa står i klungor här och var. En hel del har jag till och med hunnit testa och visa er, men de kan inte sorteras in i Helmer förrän jag skrivit in dem i spreadsheetet. Nu har det gått så långt att jag inte ens ids öppna paket som kommer eftersom jag inte vill bidra med fler lack till kaoset.

Detta har gjort att min lust att swatcha har varit extremt liten. När jag väl ska till att fixa lite swatches så har jag liksom ingen koll på vart lacken jag vill testa är någonstans.

Så nu jäklar. I kväll ska alla dessa lack in i spreadsheetet om det så är det sista jag gör. Sen ska det bli  ordning och reda här igen.

Är ni i lika stort behov av ordning i era samlingar som jag?

18 kommentarer:

  1. Ja, jag har. När jag inte hade åtkomst till mitt spreadsheet för några månader (trasig nas) så gjorde jag ett temporärt. Uppbyggt likadant så när jag kom åt originalet igen var det bara att merge:a. Tips till nästa gång :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har runt 200lack och än så länge lyckas jag ha dom i huvudet som tur är :) Men borde kanske börja skriva ner dom snart..

    SvaraRadera
  3. förstår att det känns lite kaosliknande. själv tittar jag på din hög med lack och inser att jag måste höja min budget för nagellacksinköp i år :D

    SvaraRadera
  4. Har swatchpinnar,lackflaskorna står efter märke i olika passande lådor,t.ex. snygga skokartonger och glossyboxar (fast de är lite för låga för de flesta lack), på locken till lådorna sätter jag post-it-lappar med namnen på de märken som står i just den lådan. Blir det fullt är det lätt att flytta både lackflaskorna och post-it-lapparna. Swatchpinnarna har jag sorterat efter färg,(som inte alltid är så lätt!) i lite högre dricksglas i tjockt glas som finns på Lagerhaus. Det funkar bra!

    SvaraRadera
  5. Ha så trevligt och lycka till!

    SvaraRadera
  6. Eftersom jag inte börjat mitt spreadsheet än (STORT misstag) och förvarar lack till och med i köksskåpen så känner jag igen mig...med skillnaden att jag är ännu mer oorganiserad. Jag har ett hum om hur stor samlingen är; give or take typ 100 lack....men efter det är det mest ett glittrigt/holo/färgglatt kaos... Så nyårslöfte alltså; fixa spreadsheet.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag vill ha ordning, det gillar jag! Jag har dem på hyllan bredvid soffan innan de är swatchade, därefter in i Helmern. Skriver in dem i Google Docs försöker jag göra så fort som möjligt. Vet inte om jag har några tips att komma med, men gör det som du tycker är roligt! :) Jag tycker swatchningen är rolig, så försök se det roliga i alla moment! Kämpa på, ser fram emot framtida inlägg! :)

    SvaraRadera
  8. EXAKT så är det hemma hos mig också! Å jag känner precis likadant! Ska göra ett ryck i helgen så kanske lusten kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Att förvara lack i nåt annat än Helmer försökte jag i början, men det vara bara att ge med sig och skaffa en. Nu har jag förmodligen behov för en Helmer till, men det tar emot för jag vet inte riktigt var jag skall placera den. Så rensa lite kanske?
    XLS i Dropbox eller Google docs är nog vettigast, då kommer man åt det från överallt. Men det är ett kaos tills inventeringen är gjord. Så du kanske borde göra inventering månadsvis? Sätta av en dag pr månad där du bokar tid med dig själv för att få det gjort? Man mår ju SÅ mycket bättre efteråt när det är ordning och reda. Good luck :)

    SvaraRadera
  10. Jag är ganska ostrukturerad, inget spreadsheet och så, fast jag upplever det som rätt ordnat kaos, tror jag har rätt bra kläm på samlingen...

    SvaraRadera
  11. Kan tänka mig att du har ganska många lack och jag hade nog också fått panik om jag inte hade ordning. Jag har ungefär 150 så känner inte riktigt samma behov då jag typ kan rabbla upp alla jag har utantill fortfarande. Just nu ligger alla dock huller om buller i en stor låda och jag får lite smått panik över att de inte står fint. Måste köpa något större...

    SvaraRadera
  12. Förstår dig precis, men jag kommer inte alls överens med Excel, så jag försöker hitta något annat. Helst vill jag ha en app som jag kan jobba med på datorn och sedan synka över till telefonen, skulle behöva den även till min DVD samling som jag har tappat greppet om. Jag hittar inte någon sådan app - den skulle behöva fungera som en generell "hålla-koll-på-min-samling"-app oavsett vad det är man samlar på - dvs man vill kunna ha flera samlingar i samma app. Är det någon som känner till något bra? Eller får jag helt enkelt börja bygga en egen?

    SvaraRadera
  13. haha....du borde ha en assistent, anne!

    SvaraRadera
  14. Mitt skrivbord var helt översvämmat av lack, men nu under julledigheten tog jag faktiskt tag i det och sorterade undan det mesta. Det var en stor lättnad att få lite ordning på röran, faktiskt!

    SvaraRadera
  15. Jag behöver sortera jag med. Min Holo-Helmer och min Indie-Helmer är för fulla för att ta emot nya lack så det behövs rensas och ordnas om. Blä. Behöver en massa ledig tid för att orka ta tag i det men det blir klart stökigt av alla små nagellacksklungor som står och väntar på att få en plats.

    SvaraRadera
  16. Jag ar världens sminkkaos som jag försöker sakta men säkert sortera nu när jag flyttat!

    SvaraRadera
  17. Oja, jag har också kaos, måste få ordning på det. Mitt stackars spreadsheet är helt ouppdaterat, och lack står överallt. Det är för att vi har det så temporärt inför flytt. Inbillar jag mig. För inte är jag så oorganiserad i största allmänhet?! Nej ... Jag ska ta tag i det alldeles snart! :)

    SvaraRadera
  18. Min samling börjar närma sig tresiffrigt och med tanke på 20 nya inköp bara det här året så känns det som att det är dag att ta tag i det här innan samlingen blir för stor och kaoset är oundvikligt. Helmer säger ni?

    //Emma Hå

    SvaraRadera

Kommentera gärna!