tisdag 16 november 2010

Den nakna sanningen

Usch, jag tycker redan synd om er stackare som läser min blogg för att jag tänker utsätta er för det här. Mina olackade naglar. Det är nämligen så att mina naglar på sistone drabbats av den värsta missfärgningen jag någonsin råkat ut för. Och det blir bara värre och värre varje gång jag lackar naglarna, känns det som.

De är grön-grå-gula.

Jag tror att det började när jag bytte baslack från Orly Bonder till CND Sticky. Är det någon av er som upplevt att naglarna lätt missfärgas när ni använder CND Sticky? Jag använder bara ett lager baslack när jag lackar, men jag har aldrig haft så här missfärgade naglar förut. De ser verkligen ruggiga ut utan lack.

Och slutligen - är det någon som har några bra tips på hur man kan få dem vitare igen? Några bra produkter som tar bort/minskar missfärgningen? Eller är det bara att låta dem växa ut igen? Jag kommer i alla fall att köpa ett nytt baslack.

Nu ska jag måla över eländena.

English: Sorry for hurting your eyes. But I need help! My nails are so badly stained it's ridiculous. I think it all started when I changed base coat from Orly Bonder to CND Sticky. Anyone has any good product recommendations to help me whiten them again? Or do I simply have to wait for them to grow out?

46 kommentarer:

  1. Jag köper varannan Sticky, varannan Bonder eftersom jag inte kunnat komma underfund med vilket jag gillar mest. De är dock mina absoluta favoriter! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har samma problem. Fast mina är gul-orange:a. Och jag vet inte nåt, jag har inte blivit klokare. Mina växer liksom inte ut heller. Ibland undrar jag om det är dip-inen som gör det, men jag hade ju problem innan jag skaffade den också. Det finns ju whitening lotions och så ska man väl putsa naglarna innan. Men det är allt jag vet. Jag har hört att det kan hjälpa att gnugga en citronskiva mot naglarna, men jag har inte testat. Citron och salt tvättar ju koppar i alla fall. :P

    SvaraRadera
  3. Mina är också fula men för tillfället är de mest gula.Inte skoj alls när man alltid måste ha målade naglar :( fast man ändå nästan alltid har det. Jag har inget bra tips heller för att få bort eländet heller. Jag har ett lack som ska göra de vitare men jag tycker inte att det hjälper. Men jag brukar polera mina och peela dem men jag vet inte om det är så bra. Citron har jag inte testat.

    SvaraRadera
  4. Did you try whitening tooth paste?

    SvaraRadera
  5. Ojsan! Det var missfärgning. Jag använder ständigt CND Sticky och jag har inget problem med missfärgning. Kanske är det just bytet mellan Orly och CND som ställt till det? Jag tycker att en blandning av bakpulver och citronsaft gör naglarna vitare. Ta bakpulver och häll i citronsaften- sen vispa runt fingertopparna i röran. Det bubblar rätt så rejält. Låt sen gucket stanna på naglarna en stund. Sen är det bara att ta en nagelborste och skrubba. Jag har hört att Corega tabletter funderar bra också.

    SvaraRadera
  6. Jag frågade om tips en gång på pret-ty för evigheter sen när ett orange lack hade missfärgat mina naglar och då fick jag tipset om Corega Tabs brustabletter för löständer. Har dock inte provat själv.

    SvaraRadera
  7. prova att fila lite lätt med en bufferfil. det hjälpte på mina missfärgade naglar..

    SvaraRadera
  8. IsaDora har en nail whitener

    SvaraRadera
  9. Oj, jag som trodde att mina var missfärgade...

    SvaraRadera
  10. Hrm, jag har tyvärr inga tips att komma med =( Hoppas du får bukt med dem!

    SvaraRadera
  11. Nämen ojsan vad de ser ut! Och jag som tyckte att mina lätt rödtonade naglar var missfärgade

    SvaraRadera
  12. Kajsa: Jag kommer nog hålla mig till Bonder framöver. Vågar nog inte annat.

    Sarah: Nej, jag tror inte att det är dip-in removern, den har jag ju använt sen i juni, men naglarna har bara varit såhär i någon månad. Kanske ska testa en whitening lotion, kan ju vara intressant att se om de fungerar.

    Åsa: Nej, oftast spelar det ju ingen roll eftersom mina alltid är lackade, det är bara mellan lackningar jag ser dem - men det är illa nog. :-)

    Öykü: No, I haven't. Is that suppose to work? Might be worth a try then. :-)

    Veronica: Det där med bakpulver och citron lät spännande, ska absolut testa det! Corega-tabletter också. Tusen tack för tipsen! :-)

    Lina: Ja, ska nog testa Corega-tabletter.

    Nailsbybellan: Jag buffrar ju naglarna med jämna mellanrum, men det verkar tyvärr inte hjälpa mina stackars naglar.

    Anonym: Tack för tipset!

    Annie: Haha, jag vet, de ser hemska ut. Till och med sambon ryggade tillbaka när han såg dem i dag. Det känns som de blir värre och värre för varje lackning.

    Kerstin: Ja, det gör jag med!

    Kajalpennan: Haha, ja, de ser verkligen inte roliga ut. Men nu ska det bli spännande att testa de tips jag har fått. Håller tummarna för att något hjälper. :-)

    SvaraRadera
  13. Inte kul alls!

    Om det är till nån tröst kan jag berätta att mina gick från helt omissfärgade till ungefär sådär fast mer åt gult efter att jag använt ett illgrönt lack från Make Up Store... Jag ledsnade och körde med en buffer-fil för att få bort det värsta men det är kanske inte att rekommendera. Fast i och för sig, produkter som ska bleka är väl inte så skonsamma de heller?

    SvaraRadera
  14. Usch! Är det Orlys Cosmics som färgat dem?
    Nubar har en som heter Nail Clear, sägs vara bra. Jag använder Nubars base coat och har aldrig haft problem med missfärgning så nåt annat råd har jag tyvärr inte...

    SvaraRadera
  15. Attans, det där var riktig zombie-nails. På med lager topplack och kanske en halmåne i matt överlack, och säg att det var meningen. Starta en trend.

    Annars, citron eller än bättre, Curly wurly to the rescue. Det senare är ett schampoo från Lush men precis som diverse Clearasil-schampoo så har det en förmåga att dra ur färg ur allt. Kan det dra ur permanent hårfärg på 30 sekunder borde det kunna klara naglar också.

    SvaraRadera
  16. Oh vilken missfärgning! Citron har jag också hört ska funka, så det kan ju vara en bra grej att börja prova. Billigt också :p Har aldrig haft en sån omfattande missfärgning faktiskt, så jag vet inte riktigt något som kan hjälpa dig praktiskt!

    SvaraRadera
  17. Detta är antagligen helt galet att rekommendera, men när jag skulle opereras i våras var jag ju tvungen att vara utan nagellack. Hade innan haft ett grönblått som missfärgat naglarna rejält. Och jag skämdes för att visa upp mina gröna naglar på operationsbordet (är man dum eller?). Jag doppade dem faktiskt i Klorin ett par sekunder och det hjälpte finfint! Förmodligen inte särskilt hälsosamt, men jag var desperat!

    SvaraRadera
  18. Vojjne och här satt jag och tyckte att mina naglar ser förskräckliga ut under lacket....elfenbensgula och skivade på sina stället. Eftersom både citron och klorin bleker, så borde de ju funka men eftersom vissa av mina naglar är som filodeg längst ut, så vågar jag då inte prova. Själv använder jag NailTekIII foundation ridgefiller och LA Girl strengthening som baslack och har väl funderat över om nån av dem kan vara boven i dramat......Beroende på nagelkvalitet i övrigt, så skulle åtminstone jag inte buffra hela naglarna.

    SvaraRadera
  19. oj, aldrig sett nåt liknande..! värre än värsta nikotinnaglarna ju :P

    Tyvärr har jag inga bra produkttips att komma med, men du kunde ju börja med att testa grejer du kanske har hemma, t.ex. citron? Citron brukar ha blekande effekt, men är ändå skonsamt har jag för mig.

    SvaraRadera
  20. Jag fick en gul missfärgning en gång av ett grönt nagellack från Isadora. Jag hade det på naglarna bara högst någon timme, men det räckte! Det fick växa ut för mig. Jag testade att gnugga naglarna med citronskal, för det tyckte jag mig minnas att jag hade läst någonstans att man kunde göra. Men inte hjälpte det... Hoppas du lyckas bättre! :) Alternativet är väl att du vilar lite med starka färger ett tag och målar naglarna med ljusa färger så att de får en chans att bleka lite av sig själva och växa ut.

    SvaraRadera
  21. Jag fick tidigare rådet av Emelie med bloggen Pssion att när jag använder mitt nya lack Orly Bonder, skulle jag använda ett annat vanligt baslack under Bonder för att naglarna inte skulle riskera att bli missfärgade. Är ju tyvärr försent för dig just nu!

    Tror dock att det är ett bra råd även för dig, när dina naglar väl har växt ut. Tror inte att en citron kan hjälpa dina naglar i det här läget.

    Läste någonstans ifall man använder aceton på missfärgade naglar så skulle det vara till hjälp, men det tror jag bara kan hjälpa precis när missfärgningen har skett, ifall det ens hjälper.

    Tyvärr tror jag att det enda du kan göra är att låta naglarna växa ut, och använd under tiden ett vanligt baslack under Bonder och Sticky för att skydda nageln från nya missfärgningar. Tror nog att det får bli ett nytt minitips på min blogg!

    SvaraRadera
  22. jag brukar ta en bebis tandborste med en tandkräm som gör tänderna vitare och borstar som en galning över hela naglarna. upprepar det antingen morgon och kväll eller några gånger perdag och det brukar funka för mig ^^ ett bra men tyvärr dyrt baslack är O.P.I s nail envy, stärker och funkar utmärkt som baslack ^^

    SvaraRadera
  23. Oj, de var verkligen missfärgade. Jag brukar köra med lite citronsyra och bikarbonat för att få bort det värsta och det hjälper lite faktikst!

    SvaraRadera
  24. Makeupoholic: Nej, blekande produkter är nog inte särskilt snälla mot nageln. Och egentligen lider jag ju inte av de är så missfärgade eftersom jag aldrig någonsin går utan nagellack. :-)

    Karin: Nej, Cosmics-lacken orsakade inga missfärgningar på mig. Ska spana in Nail Clear!

    Schmut: Ja, kanske kan jag få spela lik eller zombie i någon pjäs. Jag anmäler mig som frivillig! Har aldrig hört talas om Curly wurly-schampot, men det låter spännande.

    Honi: Det verkar som att åsikterna kring citrons eventuella effekt går isär. Men det är ju billigt så det är mycket möjligt att jag testar det i alla fall till helgen.

    Språkvårdaren: Klorin låter ärligt talat ganska lockande. Men rätt farligt. Kanske trillar naglarna av?

    Wolfie: Mina naglar är hyfsat starka just nu så kanske tål de ett snabbt Klorin-bad. Undrar mest hur det skulle kännas i huden och nagelbanden? Om jag testar återkommer jag såklart med en rapport.

    Maria: Nej, det är första gången jag drabbas av såhär kraftig missfärgning. Ser sjukt äckligt ut.

    Mia: Ja, vissa nagellack är helt hopplösa tyvärr. Men jag klarar nog inte att bara hålla mig till ljusa lack, älskar ju knalliga färger. :-)

    Carina: Det konstiga är att jag aldrig hade problem med missfärgade naglar när jag använde Bonder. Men egentligen tror jag att du har rätt, att man ska använda i alla fall två lager baslack.

    Anjelica: Kan vara värt ett försök med blekande tandkräm. Det borde ju inte vara alltför skadligt för nageln heller.

    Aila: Jag vet, de ser helt döda ut. Och tack för tipset!

    SvaraRadera
  25. Snacka rekord i missfärgning! :D Själv skulle jag varit råstolt. Eller... Hmm. Dubbla lager baslack rekommenderar ju folk hela tiden för att undvika detta problem, men jag tycker manikyrerna blir dåliga med för mycket baslack.

    De flesta har ju rekommenderat någon typ av syra- eller saltblekning, och rent tekniskt är det väl en mekanisk slitning. Ett alternativ jag antar att du inte är så jävla sugen på är att helt enkelt ha olackade naglar ett tag. Missfärgningar tvättas ur.

    Annars skulle jag hellre hålla med dem som rekommenderar citron. Hellre syra än saltslitage.

    SvaraRadera
  26. féline: Ja, det är ju också ett rekord att inneha, haha! Okej, jag börjar med att testa citron, kanske dokumenterar jag effekten så jag kan visa här på bloggen. Sen testar jag kanske bakpulver-varianten.

    SvaraRadera
  27. Jag är för snabbfixar så jag hade testat klorin, det tyckte jag var ett bra tips! Och så skulle jag smörja nagelbanden och fingertopparna i övrigt med vaseline så kanske de skyddas lite!

    SvaraRadera
  28. Åh, huga! Stackare, det var inte lite missfärgat! Jag har länge använt OPIs baslack och aldrig varit med om värre än en svagt gulaktig missfärgning trots flitig användning av färgstarka lack, så det är ett baslack jag tror på om du ska undvika att det händer igen. (Jag har dock bytt till Scratch Nails No Dry Nail på sistone som jag tycker ger bättre hållbarhet och faktiskt har gjort att mina naglar skivar sig mindre, inte heller det har jag fått missfärgningar med.)
    Jag har inga tips för hur du ska få bort missfärgningen, men jag undrar om inte starka behandlingar som klorin kan torka ut naglarna och göra dem sköra så de blir mer mottagliga för att missfärgas igen. (Bara en teori, jag har inget att basera den på.)

    SvaraRadera
  29. Hoppsan hejsan! Så det kan gå, när inte lacket är på =)

    SvaraRadera
  30. Jag funderar på att köpa denna, inte för att mina naglar är missfärgade, utan mest som rengöring, så det skulle vara kul att få en recension!

    http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4605&art=1098206

    Har även läst om citron/vinäger/tandkräm, värt att prova iaf! =)

    Lycka till, kan inte vara kul=(

    SvaraRadera
  31. Shit! Jag är imponerad! Mina är lite gula, som om jag vore rökare ungefär, men inte så illa missfärgade. Jag använder inget baslack utan bara nagelstärkare. Min tumnagel fick i och för sig en missfärgning i blått av H&M Moody Model som jag inte blir av med.

    SvaraRadera
  32. Oj, hjälp. Jag använder scratch nails "no yellow nail" varierat med deras "stuck on you" och har aldrig (!!) haft problem med missfärgningar!

    SvaraRadera
  33. Jisses. Måste erkänna att jag gjorde nog en förskräckt och illa berörd min.

    SvaraRadera
  34. Makeupoholic: Jag hade tänkt att testa några av tipsen i helgen, kanske vågar jag mig på Klorin-tricket också! I sånt fall visar jag såklart bilder på resultatet.

    Nageldraken: Tack för tipsen om bra baslack!

    Sminkhörnan: Haha, eller hur!

    Camilla: Den produkten lät ju fantastiskt lockande. Kanske är värd att testas!

    Sminkan: Jag tycker jag har klarat mig bra ifrån missfärgningar fram tills nu. Men nu har jag fått så det räcker för lång tid framåt. Hoppas jag.

    Märtha Louise: No Yellow Nails har jag helt missat, ska spana in den.

    Julia: Haha, det var en högst förväntad reaktion. :-)

    SvaraRadera
  35. Ajaj! Jag läste på allacueredup en gång att Orly Cutique ska vara bra. Annars är ju standardtipset från MUA nail board att använda blekande tandkräm, du kanske kan hitta nån lite starkare variant, typ Denivit (om det finns fortfarande...). Visa gärna bilder när du testat nån metod så vi får se om/vad det har för effekt. Lycka till!

    SvaraRadera
  36. Vet du, jag tror det är dip-in removern som är problemet. Mina naglar blir lite missfärgade om jag använder den, men kör jag mina vanliga ett tag så försvinner missfärgningen igen. Nu har den blå färgen efter Moody Model släppt t.ex, och jag använder alltid dip-in removern när jag har glitterlack vilket jag ju hade med den. Efter MM har jag inte använt dip-in removern på ett tag (ca 10-12 omlackningar med dagens swatcher) och nu är naglarna bara klassiskt nikotingula som du såg på dagens bild. Prova vanlig remover en 10-12 gånger och se om det gör skillnad för dig.

    SvaraRadera
  37. Det ser ut som om det r ett visst lack som stainat naglarna. Är det inte ett glapp mellan nagelbanden och nageln som r mer missfärgade?
    NYX Sour Lime stainade mina tånaglar grön/gula. Väldigt snyggt haha

    SvaraRadera
  38. Oj shit, vilken färg! De ser nästan ut att vara målade, snacka om missfärgning...

    SvaraRadera
  39. Lägg lite tandkräm (helt en blekande) på en nagelborste och borsta över naglarna! Sedan, istället för å måla på ett nagellack med stark färg som naglarna suger åt sig, lacka dem vita eller nått! de stackars naglarna ser ut å behöva vila ;) kram!

    SvaraRadera
  40. Ett tips är att byta ut removern som många andra skriver. Jag hade en tidigare som missfärgade mina naglar och speciellt om jag använde för lite när jag skulle ta bort nagellacket.

    Sen är en bra blandning citron och potatismjöl. Lägg händerna i blandningen eller klicka på lite på varje nagel och sen så skrubba med en halvmjuk tandborste.

    Blir de lite torra efteråt så använda tee tree oil.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  41. Jäklar vilken trend du startade i o m denna bild! Snart har vi alla vikt ut oss ;) :D

    SvaraRadera
  42. JAg fick samma problem som du, jag körde CND stickey basecoat ett bra tag tills jag insåg att det var skit och inte skyddade naglarna, tror tom att stickey gör något med ytan på nageln så att mer färg tas in. Har aldrig varit med om så illa missfärgningar som med stickey. Och det går inte att få bort med något medel då det tränger in i några lager av nagelplattan. jag testade tom att bleka naglarna. Enda sättet är att filar ner några lager som inte är att rekommendera. Annars bästa sättet är att låta det växa bort.

    Jag bytte till Seche White base och har inte haft ett enda problem med missfärgning sens dess.

    SvaraRadera
  43. åh, och jag som trodde att mina var missfärgade, men andra verkar ha det värre haha. mina är gula och jag hatar det verkligen! tror anledningen är att jag haft ett gult nagellack och sen när jag tog bort det så blev det kvar =( så himla typiskt. har testat med allt.. citron och citron med bakulver, inget hjälpte.. men sen kanske man måste göra det fler gånger haha. måste ha tålamod!

    SvaraRadera
  44. Jag tyckte mina var missfärgade, men nu tycker jag bara mina är lite lätt gula. :o

    SvaraRadera
  45. Googlade på missfärgade naglar och hamnade här. Hur gick det, hittade du nbån lösning? Eller nån produkt som förhindrar att de blir gula igen? Skulle vara kul om du fotade naglarna nu och gjorde en uppföljningsstory.

    SvaraRadera
  46. Det här var visserligen tre år sedan och du har säkert redan hittat bra produkter men jag ville ändå tipsa om Mavalas underlack, samt att "buffra" naglarna ganska kraftigt. Jag gjorde det på en vän som hade väldigt oranga naglar och det blev en enorm skillnad, direkt efteråt använde hon ett halvgenomskinligt lack och det syntes ingenting av missfärgningen.

    SvaraRadera

Kommentera gärna!