söndag 23 augusti 2015

Mentalitys katastrofala "kundvård"

 Som de flesta av er säkert redan läst om på bloggar och i sociala medier så har indiemärket Mentality sålt lack som orsakat nagellossning (onycholysis), ömmande och smärtande nagelbäddar m.m hos flera personer. Problemet är (förmodligen) en bas de använt. Bara i Sverige har minst 12 personer drabbats.

Det är illa nog att Mentalitys lack orsakat den här typen av skador, men värst av allt är banne mig agerandet från Mentalitys sida.

Mentality har gjort några få uttalanden via sin Facebook-sida och deras Instagram-konto, där de beskriver att vissa upplevt en "känslighet" (årets understatement) mot nagellack med den aktuella basen, men de har inte mejlat ut information till sina kunder eller skrivit ett ord om det på sin hemsida. Det säger sig ju själv att många kunder inte följer dem i sociala medier och därmed går miste om informationen om de problematiska lacken  - och alltså riskerar att använda dem och drabbas av nagellossning.

I dag har de gått ut med ett statement på Facebook och Instagram som i korthet går ut på att de inte kommer att erbjuda några ersättningslack eller någon ekonomisk ersättning till fler än dem de redan lovat ersättning. De har nått sin "fysiska och ekonomiska gräns". Alltså. Om du köpt lack från Mentality med den dåliga basen (lack som tillverkats mellan april och juni i år och som som har loggan tryckt på flaskan i stället för den påklistrade etiketten de hade förut) och inte redan begärt ersättning och fått svar från dem om att du ska bli ersatt, så är du körd.




För mig känns det här så vansinnigt illa hanterat att jag baxnar. SJÄLVKLART ska de ersätta kunder som köpte deras farliga produkter. Mentalitys lack är Mentalitys ansvar. Det kan de inte komma ifrån.

Jag har verkligen gillat Mentality tidigare och älskat många av deras lacker, men det här är fullständigt oacceptabelt. Jag kommer inte köpa några fler av deras lack i framtiden och jag har raderat mina inlägg som handlar om lack från dem. Ett företag som behandlar sina kunder så enormt illa vill jag inte stötta på något vis.

Due to Mentalitys horrifying update on Facebook and Instagram today regarding the issue with their polishes made from a faulty base that has caused several people severe damage (in Sweden there's at least 12 known cases), like nail lifting (onycholysis), I've deleted all of my posts showing Mentality polishes. I refuse to support a company that treats their clients so poorly and I will definitely not be buying any of their polishes in the future.

12 kommentarer:

  1. Fint att du tar upp detta och dessutom raderar inläggen med deras lack! Det visar verkligen på integritet som bloggare. Tack för det :)

    SvaraRadera
  2. Great post, thank you for helping the community becoming aware!

    SvaraRadera
  3. Usch och fy! Tänker verkligen inte köpa flera lack från det märket! Nu har vi inte den kulturen i vårt land men jag skulle inte förvånas om det drabbar någon i USA som sedan stämmer skiten ur företaget. Vilket vore rätt åt dem, minst sagt!

    SvaraRadera
  4. Tack för att du tar upp detta. Deras sätt att bemöta oss som har drabbats är under all kritik!
    Vill ändå säga att Edgy Polish som har sålt Mentality i Svergie har agerat föredömligt, trots att de inte får någon ersättning från Mentality.

    SvaraRadera
  5. It really is horribly badly dealt with by Mentality - great post you have here, thanks!

    SvaraRadera
  6. Tycker det är helt sjukt att dom drar på sig offerkoftan istället för att ta sitt ansvar, dom har orsakat folk skada och istället för att göra en recall på alla lack som är involverade så bestämmer man sig för att inte ge refunds. Sjukt. Skulle inte undra mig om dom blir stämda snart.

    SvaraRadera
  7. Enligt ett svar som de lämnat till någons kommentar på Fb så använde de tre olika baser parallellt under en tid innan de bytte helt i februari. Det borde ju tyda på att det finns mer lack därute som är skadliga. Jag fick själv en reaktion på ett Mentalitylack som jag köpt i februari, tack och lov en mild reaktion men naglarna har inte hämtat sig än. Hur vet de dessutom att det är den basen som är skadligt? De har enligt egen utsago inte råd att testa den. Och det finns fler lacktillverkare som använder samma bas vars kunder ej har blivit drabbade, i alla fall inte såvitt som jag hört. Mycket konstigheter i detta och väldigt illa skött av Mentality. Hoppas det inte drabbar andra indietillverkare också, men jag vet att det finns de som fått order cancellerade pga detta trots att de inte använder samma grejer.

    SvaraRadera
  8. Fy vad dåligt, dom verkar ju inte vara speciellt måna om sin kunder och jag gissar på att dom kommer tappa enormt på detta

    SvaraRadera
  9. Superbra och informativt inlägg! Man blir verkligen förbannad på hur Mentality agerat i detta, helt sjukt allting. Kommer inte köpa några mer lack från dem och vill inte gilla eller följa dem någon stans heller...så arg!!

    SvaraRadera
  10. Bra att du och flera andra går ut och informerar! Mentalitys beteende är under all kritik. Att de skyllde allt på "känslighet" är ju bara skrattretande... Jag har använt alla möjliga lack under lång tid och har ALDRIG reagerat så som jag gjorde med deras. Både av Extirpate och av Spree också, så mina naglar har släppt i två omgångar. Är på bättringsvägen nu men blir så himla arg, kommer heller aldrig köpa från dem igen.

    SvaraRadera
  11. Alltså detta är så sjukt, har också följt debatten på Facebook. Jag har själv inga lack från Mentality men är såklart extra intresserad ändå eftersom jag haft nagellossning. Mentality verkat ha noll koll, både på vad de har i sina lack samt hur de ska hantera en händelse av den här kalibern. Tråkigt att se!

    SvaraRadera
  12. Puh har aldrig lackat med ett Mentality-lack. Nagellossning är INGET jag vill ha... kommer inte köpa några i framtiden heller.

    SvaraRadera

Kommentera gärna!